Naučite decu da paze u prometu

Statistika pokazuje da se broj nastradale dece u saobraćaju smanjuje. Ipak, situacija je daleka od bajne. U razgovoru sa Auto oglasi stručnjacima posavetovali smo se šta je još potrebno uraditi i šta savetuju roditeljima.
 
 

Prema podacima saobraćajne policije, otkako su uvedene zone škola nema nastradale dece u neposrednoj blizini škole. Pored toga i statistika pokazuje da se broj nastradalih mališana smanjio. Sa druge strane, ispred dosta škola i dalje nije postavljena neophodna signalizacija, a na policijskim predavanjima o zaštiti dece u saobraćaju po osnovnim školama odziv roditelja je bio jako slab.
 
Pitamo se da li su ovi podaci rezultat ozbiljnog rada ili splet srećnih okolnosti? Šta je potrebno učiniti kako bi se bezbednosni sistem dodatno unapredio?

- Uvođenje nove zone škola, odnosno usporenog saobraćaja potpuno je ispunilo očekivanja jer se pokazalo kao vrlo efikasan vid zaštite jer su kazne za kršenje ovog zakona i ugrožavanja mališana rigorozne - naveo je direktor Srpskog komiteta za bezbednost u saobraćaju, Damir Okanović. On kaže da su ponosni statistikom koja pokazuje da je broj poginulih mališana smanjen ali isto tako navodi da je još posla pred njima.
 
- Radi se na uvođenju obaveznih časova u nastavu o poznavanju saobraćaja. U aktuelnom nastavnom planu i programu za prvi i drugi razred osnovnih škola predviđeno je da se u okviru školskog predmeta "Svet oko nas" održe tri časa o saobraćaju u prvom i četiri časa u drugom razredu. Smatramo da je taj broj časova nedovoljan, a problem je što nije definisano šta će deca učiti na tim časovima - smatra direktor Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja.

Deca moraju razmišljati o opasnosti

U svakom slučaju, sigurno je da ponašanje dece zavisi od roditelja. Zato je najvažnije, kako kaže Damir Okanović, da roditelji budu dobar primer svom detetu.

- Potrebno je obrazovati decu, učiti ih osnovnim pojmovima, saobraćajnim znacima, ali je takođe i važno da se mališani uče kako da prepoznaju opasnu situaciju i kako da na taj način izbegnu rizik.
 

Potrebno je deci objašnjavati zbog čega je opasno pretrčavati ulicu van pešačkog prelaza. Dete treba da stekne sliku, tojest da bude svesno do kakvih problema može doći ukoliko ne poštuje saobraćajna pravila - kaže Damir. Pored toga važno je da mališani dobro poznaju put od kuće do škole. Da znaju koja su rizična mesta, gde se nalaze pešački prelazi i semafori, zašto su na određenim mestima postavljeni saobraćajni znakovi, sve je ovo neophodno objasniti detetu.
 
Iako zvuči banalno, takođe je bitno da se u školu krene na vreme, tojest da dete ne mora žuriti kako ne bi zakasnio na početak časa jer deca nisu sposobna za podelu pažnje.

Vozite decu u sedištima! 

Ogroman broj saobraćajnih nesreća sa tragičnim posledicama po decu-putnike došao je kao posledica prevoza dece van posebnih sedišta. A to je do roditelja. Vožnja dece u krilu, ili na prednjem sedištu van posebnog sedišta se svakodnevno može videti na ulicama.
 
Ukoliko vam deca nisu vezana, teško da će i sami poštovati ovo pravilo kada odrastu. Isti slučaj je i kad sa detetom  prelazite  ulicu na crveno svetlo ili čak van pešačkog prelaza.
 
- Još veći problem predstavlja i Zakon čije odredbe vezane za prevoz dece nisu u skladu sa evropskom praksom. Kod nas dete starije od tri godine ne mora da se vozi u posebnom sedištu iako je niže od 150 centimetara, već mora biti vezano pojasom. Upravo taj pojas može biti ozbiljna pretnja zato što se detetu visine od 150 centimetara on nalazi u predelu vrata - navodi Okanović.

Prijavite divljanje vozača

Koliko vam se puta desilo da vozač neće da vas pusti da pređete ulicu na pešačkom prelazu, već projuri kao da uopšte niste tu? Ili da primetite kako neko divlja kolima u blizini škole. Ne budite lenji već prijavite takve vozače, za dobrobit vašeg deteta. Kazne su velike a to je nažalost i jedino rešenje.
 
- Neprestano apelujemo na građane da prijave vozače koji krše propise, to je normalna stvar i to je put za veću bezbednost. Uskoro bi mogle da budu usvojene izmene zakona o prekršaju koje će otežati izbegavanje plaćanja kazne.
 
 undefined

Primeri kazne za ugrožavanje dece
Nepropuštanje dece - oduzimanje dozvole od tri do 12 meseci ili 30 dana zatvora.
Vožnja brzinom većom od 90 kilometara na sat u zoni škole - najmanje 15 dana zatvora, 14 kaznenih poena, oduzimanje dozvole na osam meseci, a najmanje 45 dana zatvora, 16 kaznenih poena i zabrana vožnje na minimum 10 meseci ukoliko je izazvana saobraćajna nesreća.
Vožnja brzinom od 81 do 90 kilometara na sat u zoni škole - novčana kazna od 15.000 do 30.000 dinara ili 30 dana zatvora i šest kaznenih poena, a tri dodatna kaznena boda ukoliko je došlo do nesreće.
Vožnja brzinom od 61 do 80 kilometara na sat u zoni škole - kazna od 6.000 do 20.000 dinara, oduzimanje dozvole na dva meseca i četiri kaznena poena.
Prevoz dece van sedišta od 15.000 do 30.000 dinara, ili 30 dana zatvora, šest kaznenih poena i zabrana upravljanja najmanje tri meseca.
Prelazak pruge sa detetom dok je spuštena rampa - 100.00 dinara, 14 kaznenih poena i gubitak dozvole od najmanje osam meseci.

Comments (0) Posted to Generalna 02/09/2015 Edit


Around here

Categories

Moji linkovi

Generalna

Feeds